woensdag 28 januari 2009

Netwerketiquette


Goede omgangsvormen zijn een voorwaarde om door anderen geaccepteerd te worden als (gespreks)partner. Wilt u binnen een netwerk geaccepteerd worden dan doet u er verstandig aan zich aan de volgende etiquetteregels te houden:

1. Begroet zo snel mogelijk de gastheer of gastvrouw van de bijeenkomst en bedank voor de uitnodiging.
2. Als er een badge wordt uitgereikt, draag die dan ook, op borsthoogte, aan de rechterzijde. Dat is de kant waar meestal het eerst naar wordt gekeken. De meeste mensen dragen de badge op de linker revers.
3. Kom niet te dicht bij mensen; houdt ongeveer 75 cm tot een meter afstand.
Als u te dicht bij mensen gaat staan vinden de meeste mensen dat erg onaangenaam en soms zelfs bedreigend. U wilt dat natuurlijk vermijden.
4. Kleding; pas uw kleding aan het ongeschreven protocol aan. Spiegelen is een
goede manier om door anderen gemakkelijker als gesprekspartner te worden
geaccepteerd. Met spiegelen wordt o.a. bedoeld dat, als u gelijksoortige kleding aantrekt. Kleding die niet al te sterkt afwijkt wat een ander draagt. Bedenk wel dat u zichzelf geen geweld moet aandoen en moet dragen waarin u zich prettig vindt.
5. Spiegel ook met uw lichaamstaal. Doe dit niet al te overdreven en vooral niet te frontaal. Neem een soortgelijke houding aan als uw gesprekspartner en ga in een hoek van 60- 90˚ met iemand staan of zitten.
6. Wees geen indringer. Als mensen tegenover elkaar staan of in een driehoek, dring uzelf dan niet op. Dit zijn besloten ‘bijeenkomsten’. Staat men wat meer in een open cirkel, dan bent u doorgaans welkom om mee te doen. Staat iemand alleen, stap erop af en stel u zelf eerst even voor.
7. Begin niet gelijk over zaken te praten. Stel open vragen over b.v. iemands reden om naar de bijeenkomst te komen en/of wie men daar allemaal kent.
8. Kent u niemand? Vraag aan de gastheer of gastvrouw u bij iemand te willen introduceren b.v. bij iemand die op de gastenlijst staat waarmee u wilt kennismaken.
9. Drank. Pas op met de consumptie van sterke drank. Los van uw eigen verantwoordelijkheid als u na de bijeenkomst nog moet rijden, is het niet prettig praten met iemand die naar een fles wijn ruikt. Dus, gebruik met mate.
10. Trek niet gelijk uw visitekaartje. Dat doet u pas als u denkt iemand ergens mee van dienst te kunnen zijn of als de gesprekspartner erom vraagt. U staat immers niet op een verzamelbeurs.
11. Kijk, terwijl u met iemand aan het praten bent, niet voortdurend over haar of zijn schouder naar andere mensen. Dit is niet alleen onbeleefd, u geeft daarmee ook aan eigenlijk niet erg in de gesprekspartner geïnteresseerd te zijn.
12. Denk aan de 5 minutenregel tijdens een bijeenkomst. Dat is ongeveer de tijd die iemand geconcentreerd kan blijven tijdens een informele ontmoeting waar veel gasten zijn.
13. Breek na deze tijd het gesprek beleefd af en/of introduceer de gesprekspartner bij een ander lid van het gezelschap en trek u daarna pas uit het gesprek terug.
14. Wanneer u de bijeenkomst wilt verlaten, neem dan afscheid van de mensen met wie u gesproken hebt en als laatste met de gastheer en/of gastvrouw.

Fijne bijeenkomsten gewenst.
Suggesties voor aanvullingen? Laat het me even weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten